Header Image
Teacher Plus Foundation
Proudly supported by
Six Senses Resorts and Spas
Teacher Plus Foundation
TPF Logo
Registered Charity
ภาษาไทย
ภาษาไทย
English
English
Happy face
Join our list of sponsors!


Tel: +66 (0) 2684 1604
Fax: +66 (0) 2684 1609
Reflections

This section of our website is for teachers to exchange ideas, and support each other. We ask our supported teachers to complete a reflection diary every two weeks, which discusses their progress, problems, ideas and innovations.

We invite others to make constructive comments and suggestions on the reflections that you will find here.

Since our supported teachers are Thai, most of the reflections are in Thai. As teacher's confidence in English grows, some may start writing their reflections in English, in which case, we ask that any criticisms of their English writing skills be constructive and courteous.

Wednesday, 15 June 2011

ตัวอย่างการเขียน Reflection Diary

Reflection Diary Guidelines
Every reflection Diary should have 5 sections (the same as those in your semester objectives):
บันทึกหลังการสอนควรจะมี 5 หัวข้อ (เหมือนกันกับหัวข้อในวัตถุประสงค์ที่ตั้งไว้ตั้งแต่ต้นเทอม  คือ Activities, Phonics Units, General Content, English in the Classroom, Student Independence)

สำหรับแต่ละหัวข้อของวัตถุประสงค์ ควรเขียนตามรายการด้านล่างระหว่าง 2 อาทิตย์ที่ผ่านมาครูทำอะไรไปบ้างแล้วจากวัตถุประสงค์ที่ตั้งไว้ 
What did you do from you objectives during the last two weeks?
ผลเป็นอย่างไร How was it?
ครูมีปัญหาอะไรบ้าง Did you have any problems?
ได้สังเกตอะไรบ้าง โดยเฉพาะเรื่องดีที่อยากจะแบ่งปันกับครูท่านอื่น 
Did you observe anything especially good that you would like to share with other teachers?
ถ้ายังไม่ได้ทำอะไรเลยในบางวัตถุประสงค์, ให้อธิบายว่าเพราะอะไร 
If you did not do anything for this section, why not?

ด้านล่างคือตัวอย่างการเขียน Reflection Diary ค่ะ!
สำหรับ 2 สัปดาห์แรก Reflection Diary ตามวัตถุประสงค์ที่ได้ตั้งไว้ตั้งแต่ต้นเทอมสำหรับนักเรียนระดับชั้น ป. 3 โรงเรียนครูสร้างสรรค์ ครูแหม่มมีการติดตามผลตามหัวข้อต่อไปนี้

Activities
2 สัปดาห์แรกมีการทบทวน Phonics Unit 1-3ให้กับนักเรียน จึงใช้กิจกรรม Phonics Drilling และ Reading Challenge ซึ่งครูแหม่มได้ใช้เป็นประจำแล้วแต่ยังไม่ได้เริ่มลองกิจกรรมใหม่ๆคาดว่าอีก 2 สัปดาห์ข้างหน้าจะลองทำกิจกรรมใหม่ๆตามที่ได้ตั้งวัตถุปรสงค์ไว้

Phonics Units
มีการทบทวน Phonics Unit 1-3 ที่นักเรียนเคยเรียนมาบ้างแล้ว และให้นักเรียนเริ่มผสมคำอ่านเช่น m-a-p, t-i-p, t-i-n ...etc. ยังไม่ได้ขึ้นบทใหม่เพราะอยากให้นักเรียนคล่องกว่านี้ก่อน

General Contents
2 สัปดาห์แรกยังไม่ได้เริ่มเนื้อหา หรือ คำศัพท์ อยากให้นักเรียนสามารถสะกดคำอ่านให้ได้ก่อนเพราะ 50% ของนักเรียนยังสะกดไม่ได้ แต่อาทิตย์หน้าจะเริ่มสอนคำศัพท์เกี่ยวกับ Part of Body

English in the Classroom
มีการใช้ภาษาอังกฤษในการสื่อสารกับนักเรียนสำหรับชั่วโมงภาษาอังกฤษซึ่งเป็นวลีที่ใช้เป็นประจำอยู่แล้วเช่น Good Morning, How are you, I'm fine, I'm Okay, Stand up, Sit down ... แต่อีกสองอาทิตย์ข้างหน้าจะเพิ่มคำใหม่ๆ ประมาณ 2-3 วลี เช่น present, absent, you're welcome

Student Independence
สำหรับสองอาทิตย์แรกยังไม่ได้มอบหมายให้นักเรียนทำงานด้วยตนเอง คิดว่าเรียนอีก 2-3 ครั้งจะให้นักเรียนรู้หน้าที่ว่าต้องจัดห้องเรียนแบบ Team Learning รวมทั้งใส่เสื้อ uniform ให้เรียบร้อยก่อนที่ครูจะมาถึงห้องเรียน
Thank you/Khru Mam



1 comments:

Anonymous said...

Undeniably believe that which you said. Your favourite reason appeared to
be on the internet the easiest factor to take
into accout of. I say to you, I definitely get annoyed whilst other people think
about concerns that they plainly do not know about.
You managed to hit the nail upon the top and outlined out the entire thing without having side-effects ,
people can take a signal. Will probably be back to get more.
Thanks

Feel free to visit my web blog; black hair salons

Post a Comment

Address: Teacher Plus Foundation, 33/10 Soi Langsuan, Pleonchit Road, Lumpini, Pathumwan, Bangkok 10330
©Teacher Plus Foundation